قطب فناوری و نوآوری سلامت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه اندازی می‌شود

 | تاریخ ارسال: 1402/12/16 | 

بر اساس تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه صنعتی امیرکبیر و انجمن شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت، قطب فناوری و نوآوری سلامت در این دانشگاه راه اندازی می‌شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکترعلیرضا رهایی سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه و انجمن شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت؛ به استقبال دانشگاه برای توسعه همکاری با صنعت اشاره کرد و گفت: این همکاری با مجموعه‌های ذی نفع از جمله انجمن‌ها، شرکت‌های دانش بنیان یا مجموعه‌هایی که به صورت مستقل با سلامت و شرکت های مرتبط دخیل هستند، صورت می گیرد تا بر این اساس باب همکاری باز شود.
وی در ادامه اظهار کرد: در موضوع تفاهم نامه فوق نیز مطرح شده است تا افرادی از دو طرف به عنوان نماینده موضوع را پیگیری کنند، دکتر حمید کشوری که از همکاران با سابقه حوزه سلامت هستند و در دانشکده مهندسی پزشکی و پژوهشکده سلامت دانشگاه نیز فعالیت‌های گسترده دارند به عنوان نماینده دانشگاه در این زمینه معرفی می‌شوند و سایر همکاران نیز در کنار ایشان فعالیت خواهند کرد تا تیم فعالی از طرف دانشگاه داشته باشیم.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: امیدوارم بتوانیم شرکت‌های دانش بنیانی که در این زمینه فعال هستند را با یکدیگر مرتبط کنیم تا زمینه‌ای برای فعالیت‌های تخصصی گسترده فراهم شود تا اساتید، پژوهشگران و دانشجویان نیز در کنار این جمع قرار گیرند تا یک همکاری نمونه و موثری شکل بگیرد.
دکتر حمید کشوری رئیس پژوهشکده سلامت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این مراسم اظهار کرد: واقعیت این است که ظرفیت های دو طرف برای انجام تفاهم نامه فوق جدی و واقعی است بر این اساس، اگر این ظرفیت‌ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند موجب برکات جدی ترمی‌شود. در واقع مدیریت این همکاری بسیار مهم است.
وی همچنین یادآور شد: امیدوارم در این دوره، این همکاری به صورت جدی و واقعی تر باشد. قطعا ارتباط دانشگاه با شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند باعث برکات زیادی شود دانشکده مهندسی پزشکی در این زمینه همکاری‌های خود را به بهترین شکل انجام خواهد داد.
دکتر شاهرخ مهدوی دبیر و عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت نیز در این مراسم تاکید کرد: بر اساس این تفاهم نامه، انجمن شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت  با کمک دانشگاه صنعتی امیرکبیر می تواند قطب فناوری سلامت را تاسیس و اجرایی کند. چرا که تجارب دانشگاه با تجارب صنعت با اهدافی چون اشتغال جوانان و ارائه طرح‌های فناورانه، نوآورانه به صنعت و رفع نیازهای صنعت در حوزه سلامت در کنار هم قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: بر اساس این تفاهم نامه در یک مدت کوتاه ساز و کار اجرایی همکاری فوق آماده خواهد شد و طبق این برنامه همکاری، قطب فناوری سلامت را با مشارکت طرفین راه اندازی خواهیم کرد.
این تفاهم نامه‌ در راستای سیاست‌های راهبردی کلان و نقشه جامع علمی کشور با هدف توسعه فناوری‌های نوین سلامت و بومی سازی و کمک به فناوران سلامت برای تجاری سازی این محصولات، همکاری برای جذب، رشد و شتاب دهی واحدهای فناور حوزه سلامت بین دکتر علیرضا رهایی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و حسین وطن پور رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت تهران به امضا رسید.
هدف از انعقاد این تفاهم نامه همکاری مشترک به منظور ایجاد قطب فناوری و نوآوری سلامت در دانشگاه صنعتی امیرکبیراست.
بسترسازی برای تشکیل و یا انتقال واحدهای تحقیق و توسعه و نوآوری شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت در قطب، شناسایی و تسهیل تجاری سازی فناوری‌ها و محصولات و یا خدمات حوزه سلامت با مشارکت طرفین، ایجاد ارتباط موثر و سیستماتیک بین صنعت سلامت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر به منظورانعقاد قراردادهای ارتباط با صنعت و همچنین ایجاد اشتغال پایدار برای دانشجویان، برگزاری رویدادهای ترویجی جهت آشنایی اساتید و دانشجویان دانشگاه با مفاهیم تجاری سازی و همچنین نیازهای واقعی صنعت در حوزه سلامت، ایجاد شبکه فناوران سلامت به منظور رصد و پایش توسعه فناوری سلامت در ایران و جهان و برنامه ریزی برای توسعه این فناوری در کشور و برنامه ریزی برای حمایت از فناوران و طرح های فناورانه تجاری از محورهای این تفاهم نامه همکاری مشترک است.