ارائه مدلی نوین برای قیمت گذاری در پلتفرم‌های آنلاین

 | تاریخ ارسال: 1402/12/19 | 

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر مدلی را برای قیمت‌گذاری محصولات با درنظرگیری روابط بین آن‌ها و خرید بسته‌ای توسعه دادند که بکارگیری آن در خرده‌فروشی‌های آنلاین می‌تواند موجب اتخاذ تصمیمات درست‌ و دقیق‌تر در زمینه قیمت‌گذاری و در نهایت افزایش سود اعضای زنجیره ‌شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محیا همتی مجری طرح گفت: امروزه به دلیل پایین بودن هزینه‌های معامله در اینترنت و از بین رفتن محدودیت‌های فیزیکی و لجستیکی مانند نزدیکی جغرافیایی در معاملات آنلاین، تجارت الکترونیک به سرعت رو به گسترش است.
وی افزود: فروش‌های جهانی تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۱ به مبلغ ۵.۲ تریلیون دلار دست یافت و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۳ به حدود ۶.۳ تریلیون دلار و تا سال ۲۰۲۶ به ۸.۱ تریلیون دلار افزایش یابند.
همتی با بیان اینکه با ظهور فناوری‌های مبتنی بر اینترنت، تجارت الکترونیک و خرده فروشی آنلاین به جز حیاتی از، خرده‌فروشی جهانی تبدیل شده‌اند، اظهار کرد: در شرایط کسب و کار کنونی، بنگاه‌ها در تلاش هستند تا از طریق طرح‌های رقابتی و استراتژی‌های بازاریابی با یکدیگر رقابت کنند.
مجری طرح عنصر اصلی استراتژی بازاریابی را در قیمت‌گذاری دانست و یادآور شد: قیمت‌گذاری تعیین کننده موقعیت یک بنگاه در بازار و راهی برای متمایز بودن نسبت به سایر رقبا است. همچنین قیمت یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر تقاضا و تعیین کننده سهم بازار بنگاه‌ها است. از سوی دیگر ویژگی‌های اینترنت و کسب و کارهای آنلاین، موجب ضروری شدن قیمت‌گذاری‌های نوین محصولات و خدمات شده است.
این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: با شناخت ضرورت قیمت‌گذاری مشارکتی هدف این رساله تدوین و توسعه سازوکار قیمت‌گذاری مشارکتی و قرارداد نمایندگی به گونه‌ای است که با شرایط دنیای واقعی منطبق‌تر باشند.
وی اظهار کرد: علی رغم توسعه روش‌های نوین قیمت‌گذاری در تجارت جهانی و افزایش مشارکت تأمین‌کنندگان و مشتریان در تعیین قیمت، در ادبیات موضوع به اثر روابط بین کالاها بر سودآوری اعضای زنجیره و تصمیمات بهینه آنها تحت قیمت‌گذاری مشارکتی توجهی نشده است. در نتیجه استراتژی فروش بسته‌ای که نقش بسزایی در تقسیم بندی بازار و ایجاد تمایز بین مشتریان دارد، در ادبیات قیمت گذاری مشارکتی به ندرت مطالعه شده است.
همتی اضافه کرد: بنابراین، در این پژوهش سعی می‌شود قراردادها و استراتژی‌های فروش پلتفرم‌های آنلاین زمانی که چند نوع محصول به فروش می‌رسند و روابط بین محصولات بر تقاضا و سود اعضای زنحیره اثر می‌گذارند، بررسی شود.
این محقق با اشاره به جزئیات اجرای این طرح یادآور شد: در این پژوهش با در نظر گرفتن عدم قطعیت تقاضا و عوامل اثرگذار بر آن مانند قیمت، کیفیت و تبلیغات مسئله تحت استراتژی‌های مختلف فروش توسعه یافته است. سپس مدل‌های ارائه شده با استفاده از آنالیز تحدب و رویکرد نظریه بازی‌ها حل شدند. همچنین با توجه به پیچیدگی فروش بسته‌ای در ابعاد بزرگ، الگوریتم‌های فرا ابتکاری توسعه داده شدند.
به گفته وی نتایج این تحقیق برای خرده‌فروشان و پلتفرم‌هایی مانند آمازون، علی بابا و دیجی‌کالا که تأمین‌کنندگان را با مشتریان مرتبط می‌سازند قابل استفاده است. همچنین، این پژوهش برای سایر دانشجویان و محققانی که به حوزه‌های خرده‌فروشی، مدیریت عرضه و تقاضا و قیمت گذاری علاقه‌مند هستند نیز مفید  است.
همتی در خصوص مزیت‌های رقابتی طرح  گفت: در نظر گرفتن تأثیر عدم قطعیت در تأمین بر فروش محصولات مکمل در استراتژی‌های فروش جداگانه، فروش بسته‌ای خالص و فروش بسته‌ای ترکیبی، مدل سازی فروش بسته‌ای محصولات مکمل در سازوکار قیمت‌گذاری مبتنی بر نظر خریدار، در نظر گرفتن تقاضای تصادفی و ریسک‌گریز بودن مشتریان تحت قرارداد نمایندگی فروش، مطالعه اثر کیفیت محصولات و تبلیغات بر قرارداد فروش و ارائه‌ی برند خصوصی مزیت‌های رقابتی این پروژه هستند.
این طرح با راهنمایی دکتر محمد تقی فاطمی قمی و دکتر محسن شیخ سجادیه از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با عنوان "قیمت‌گذاری مشارکتی با توجه به روابط بین محصولات و خرید بسته‌ای" اجرایی شد.