برگزاری گردهمایی دانش‌آموختگان دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر

 | تاریخ ارسال: 1402/12/22 | 


گردهمایی دانش‌آموختگان دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر توسط این دانشکده و شورای واحد عمران جامعه دانش‌آموختگان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گردهمایی آخر سال دانش‌آموختگان دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور پرشور دانشجویان، اساتید، دانش‌آموختگان، فعالین صنعت احداث و پیشکسوتان رشته مهندسی عمران در سالن اجتماعات این دانشکده با اجرای مهندس امیرعلی فهیمی از اعضا شورای واحد عمران جامعه دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.
مهندس فهیمی در اثنای اجرای برنامه، ضمن گرامیداشت یاد اساتید فقید، به تأثیر عمیق دانش‌آموختگان دانشکده مهندسی عمران در عرصه‌های علم، صنعت و مدیریت ملی و بین‌المللی اشاره کرد و با ذکر خاطراتی از برخی اساتید، از آنان به نیکی یاد کرد، در ادامه نیز تعدادی از پیشکسوتان با بیان خاطراتی یاد دوران دانشجویی را زنده کردند.
عضو شورای واحد عمران جامعه دانش‌آموختگان با لزوم ارائه خدمات در سطوح مختلف برای نودانش‌آموختگان، صنعتگران و مدیران تصمیم‌ساز پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه جامعه فارغ‌التحصیلان با مجموعه‌های مختلف را داشت.
در این گردهمایی، دکتر علیرضا رهایی سرپرست دانشگاه، دکتر سید جمشید موسوی رئیس دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دکتر اقبال شاکری نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت علمی دانشکده، دکتر رضا مکنون از اساتید پیشکسوت دانشکده، دکتر انور فارس قشونی دبیر شورای واحد عمران جامعه دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهندس علی کریمی آنچه رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران و دکتر خشایار مهرانی عضو هیأت علمی دانشگاه شریف به ایراد سخنرانی پرداختند.
در ادامه میزگردی با موضوع «حرکت به سوی ارتقای جایگاه مهندسین عمران» با شرکت دکتر غلامرضا هوایی  رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران، دکتر پژمان وهاب کاشی از اعضا هیأت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران، دکتر رضا مکنون از اساتید پیشکسوت دانشکده، مهندس بیژن خطیبی عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران و مهندس امیرعلی فهیمی عضو شورای مرکزی جامعه دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد و با حضور هنرمندان پویان فخر گرامی و محمد امین اکبرپور قطعاتی از موسیقی فاخر سنتی ایران اجرا شد.
در پایان نیز با حضور تمامی حاضرین در یک قاب، جشن تأسیس ۶۵ سالگی دانشکده با برش کیک همراه بود.
 
رئیس دانشگاه:
امکان استفاده دانش آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر از امکانات این دانشگاه

دکتر رهایی با بیان اینکه امکان استفاده دانش آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر از امکانات این دانشگاه فراهم است، گفت: ما همیشه حضور دانش آموختگان در فضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر را مغتنم می دانیم اگر می خواهند از امکانات دانشگاه استفاده کنند این امکان برای آنها فراهم ‌شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر علیرضا رهایی در گردهمایی دانش آموختگان دانشکده مهندسی عمران این دانشگاه، یاد بازنشستگان و همچنین کسانی که سال جاری از دانشگاه رفتند را گرامی داشت و گفت: همه دست اندرکاران فعالیت‌های عمرانی که در اشکال مختلف اعم از بخش‌های اجرایی، مطالعاتی، مشاوره و مدیریتی فعال هستند، شاهد هستیم که دنیای امروز دنیای تحول است به طوریکه اتفاقات خیلی بزرگی در دنیا اتفاق می افتد.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: شاید یک سری از فناوری‌های نوظهور جهان را متحول و فضاهای مختلف را تغییر می دهد. براین اساس ممکن است امروز لازم باشد دانش آموختگان ما که با این فناوری‌های نوظهور نظیر هوش مصنوعی و زمینه‌های مرتبط کمتر آشنا هستند، وقت بگذارند تا زمینه آشنایی بیشتر با این موضوعات مهم فراهم شود.
رهایی ادامه داد: ما نیز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه آموزش فناوری‌های نوظهور کمک خواهیم کرد تا فارغ التحصیلان ما در مسیر کارشان موفقیت‌های بیشتری کسب کنند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: دانشگاه صنعتی امیرکییر در گذشته در بسیاری از طرح های بزرگ و کلان ملی مشارکت داشت امروز نیز در ارتباط با یک سری فناوری‌های جدیدی مثل، مطالعات علمی و تحقیقاتی دریا محور، مطالعات علمی و تحقیقاتی هوائی در هوا فضا، مطالعات علمی و تحقیقاتی فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی و مطالعات علمی و تحقیقاتی انرژی و تولید دانش بنیان وغیره فعالیت های خوبی در دانشگاه انجام می گیرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: امروزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر مسیر تحولی خود را طی می کند و به دلیل ظرفیت و توان دانشجویان و اعضای هیات علمی توانسته است در این عرصه قدم بگذارد.بنابراین ما همیشه حضور دانش آموختگان در فضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر را مغتنم می دانیم اگر می خواهند از امکانات دانشگاه استفاده کنند این امکان برای آنها فراهم شود.



 
نماینده تهران درمجلس شورای اسلامی خبر داد؛
سه قانون جدید حمایت از دانشجویان و دانش آموختگان صنعتگر

نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از تصویب سه قانون  به منظور حمایت از دانشجویان و دانش آموختگان صنعتگر خبر داد و گفت: صدور مجوز کسب و کار از درگاه واحد ملی صدور مجوزها، تصویب بیمه اعضاء فاقد بیمه سازمان نظام مهندسی کشور و خرید محصولات شرکت‌های دانش بنیان توسط دستگاه های اجرایی بدون نیاز به تشریفات قانون مناقصه از جمله این قوانین مثبت محسوب می شوند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر اقبال شاکری در گردهمایی دانش آموختگان دانشکده مهندسی عمران این دانشگاه با اشاره به دستاوردهای بزرگ حمایت از فعالین صنعتی در کشور، گفت: ممکن است بسیاری از دانشجویان در دانشگاه مطلع نباشند در صنعت کشور ما چه اقدامات بزرگی انجام می دهند و چه دستاوردهای عظیمی در صحنه پیشرفت کشور داریم هدف اصلی این نشست این است که این ارتباط را نزدیک کنیم به یک نوعی باید امتداد صنعت در دانشگاه و امتداد دانشگاه در صنعت باید باشد.
وی بر لزوم انجام برنامه ریزی‌های درست در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت تصریح کرد: با اقدامات و برنامه ریزی‌هایی که در دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشاهده کردم، اطمینان دارم که فارغ التحصیلان دوره فعلی موفق تر از دوره های قبل خواهند بود.
این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مهم ترین اقدامات قانونی انجام شده جهت رفع نگرانی و مشکلات صنعت گران اشاره کرد و افزود: ما در حوزه صنعت سه قانون خوب داشتیم ظرفیت های آن روی زمین باقی مانده بود. یکی از این موارد این بود که به کمک سازمان نظام مهندسی بعد از ۲۷ سال بیمه مهندسین سازمان نظام مهندسی را در برنامه هفتم توسعه تصویب کردیم و بودجه آن برای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ در نظر گرفته خواهد شد.
شاکری تاکید کرد: ارتباط با سازمان نظام مهندسی باعث شد ما در این زمینه جدی تر وارد شویم. بنابراین اگر این ارتباطات خوب برقرار شود ما می توانیم مشکلات صنعت و قشر عظیم فارغ التحصیلان را در صنعت برطرف کنیم.
وی همچنین بر قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: تصویب آن از دیگر  اقدامات مثبت در راستای حمایت از صنعتگران محسوب می‌شود چرا که باور داریم این شرکت‌ها می توانند بسیاری از مشکلات کشور را برطرف کنند.
نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با تصویب قانون فوق دستگاه‌های اجرایی موظف به خرید محصولات شرکت های دانش بنیان، استارتاپ‌ها، فناور و خلاق هستند و تا کنون ۵۰۰ تا از این شرکت ها توانستند محصولات خود را بر این اساس بفروشند.

شاکری همچنین از تصویب قانون صدور مجوز واحد از درگاه ملی صدور مجوز خبر داد و گفت: تصویب این قانون باعث حذف امضاهای طلایی و انحصارات سنگین دولتی شد در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد دستگاه‌های دولتی به آن درگاه پیوستند. در واقع در گذشته به بهانه‌های واهی اجازه صدور مجوزها را نمی دادند. اما امروزه صدور مجوزها راحت تر شد است. بنابراین ما باید کمک کنیم دانشجویان و دانش آموختگان ما در گیر بروکراسی‌های انحصارگرانه اداری نباشند و راحت‌تر برنامه های خود را پیاده سازی و تولیدات خود را وارد بازار کنند.


 
جامعه دانش آموختگان. پل ارتباطی میان دانشگاه و صنعت هستند

رئیس دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست  دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به نقش دانش آموختگان در دانشگاه گفت: این افراد پل ارتباطی میان دانشگاه با صنعت هستند.
دکتر سید جمشید موسوی در گردهمایی دانش آموختگان دانشکده مهندسی عمران، گفت: دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر محل رشد، تربیت و صنعت آموزی افراد بزرگی بوده و افتخار داریم که بخشی از عمر خود را در این دانشگاه سپری کردیم.

وی با بیان اینکه این مراسم رویدادی است که یادی از گذشته کنیم، گفت
هدف از برگزاری این گردهمایی  برنامه ریزی برای مشارکت با دانش آموختگان است و باید کارها به آنها واگذار شود و ما هم کمک‌ می کنیم.


 
انتشار فرم‌هایی برای توسعه مشارکت دانش‌آموختگان با دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دکتر انور فارس قشونی دبیر شورای واحد عمران جامعه دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گردهمایی آخر سال دانش آموختگان دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست  گفت: در راستای هم اندیشی و تدوین اقدامات لازم جهت توسعه روابط دانشکده و دانش‌آموختگان عزیز و گرامی و همچنین جذب حمایت‌های مادی و معنوی برای توسعه زیر ساخت‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی دانشکده، فرم «مشارکت دانش‌آموختگان» توسط شورای واحد عمران جامعه دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و تهیه شده است.
وی افزود: این فرم از سه بخش «مشخصات فردی»، «نحوه مشارکت» و «بسته‌های کمک مالی» تشکیل شده است.
دکتر قشونی با اشاره به جزئیات این فرم‌ها خاطر نشان کرد: بخش اول شامل مشخصات فردی و ارتباطی فارغ‌التحصیلان معزز می‌باشد و بخش دوم شامل موارد و آیتم‌هایی است که هر هم‌دانشکده‌ای‌ گرامی می‌تواند با دانشکده مشارکت داشته باشد و شامل جذب دانش آموختگان، پذیرش دوره‌های کارآموزی و کارورزی (co-op)، تدارک بازدیدهای علمی برای دانشجویان، برگزاری نشست‌های تخصصی در دانشکده با حضور خبرگان رشته مهندسی عمران و صنعت احداث می‌باشد.
وی برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت محور، برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک، همکاری در پروژه‌های مشترک صنعتی، بازاریابی برای خدمات آزمایشگاهی و کمک به عقد قرارداد، اهدای جوایز سالیانه علمی به دانشجویان و پایان‌نامه‌های برتر، پیشنهاد حوزه‌های پژوهشی کاربردی پایان‌نامه‌های دانشجویی و همراهی و مشاوره پایان‌نامه‌ها و نیز کمک‌های مالی برای توسعه فعالیت‌های دانشکده را از دیگر موارد مشارکت با دانشکده برشمرد.
دکتر قشونی با اشاره به بخش آخری که مربوط به «بسته‌های کمک مالی» است گفت: بازسازی و تجهیزکلاس‌ها و اتاق‌های سمینار، خرید تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز، کمک مالی به انجام پایان‌نامه‌های دانشجویی، کمک در خرید تجهیزات میز لرزه، تکمیل ساختمان مرکز زلزله و یا هر نوع کمک مالی در راستای اهدافی که دانش‌آموخته برای توسعه فعالیت‌های دانشکده می‌تواند انجام بدهد، پیشنهاد شده است.
وی تأکید کرد: دانشکده نیز در قبال این کمک‌های مالی، متقابلاً می‌تواند در مورد نامگذاری کلاس‌ها و سالن‌ها و همچنین نصب تندیس، عکس و نیز ارائه معافیت‌های مالیاتی اقداماتی را اجرایی نماید.